I kampen om de beste talentene er selskaper forberedt på å bruke mye penger på å tiltrekke seg og ansette nye medarbeidere, og i starten av året er onboardingen i full gang. Eller er den det?Her er noen fakta:
#1 – Kostnaden ved å ansette og lære opp nye medarbeidere ligger på 25-200% av deres årslønn, og det tar normalt 8-12 måneder å få en nyansatt ordentlig i gang for å levere verdi på nivå med mer erfarne kollegaer (UrbanBound)
#2 – 25% av nyansatte forsvinne innen deres første år som ansatt. Det er ¼ av investeringen din rett ut av vinduet før den i det hele tatt har startet å produsere noe selv (UrbanBound).
#3 – 66% av unge medarbeidere forventer at de vil bytte jobb før de har vært 5 år i selskapet (Deloitte)
#4 – Organisasjoner med en standardisert onboardingprosess erfarer at nyansatte er 54% mer produktive (UrbanBound)
#5 – Gjennom skikkelig onboarding økes sannsynligheten for at nyansatte blir med utrolige 50%! (UrbanBound)
Til tross for disse tallene bruker 35% av organisasjoner NULL på onboarding. Hvorfor det?
Nå skal ikke vi fortelle deg hvor mye penger du skal bruke, men det vi vil er å dele våre topp 5 tips til en vellykket onboarding
Spre kjærligheten til og med før første dagen
Du har akkurat landet en kjempekandidat og alle er begeistret. Så blir alt stille i kanskje 1 – 2 – 3 måneder før den nye medarbeideren kan starte i den nye jobben. Ikke la «hvetebrødsdagene» kjøles ned før første arbeidsdag. La de vite at du bryr deg om dem, inviter de til sosiale sammenkomster på kontoret, julebord, kick-off eller andre ting som skjer i perioden før de starter. Det vil få de nyansatte til å føle seg veldig velkomne. De vil bli kjent med nye kolleger og se enda mer frem til å begynne. Når dag 1 kommer vil det være som å ønske en gammel venn velkommen
Forbered, forbered og forbered!
Det er mange små detaljer som skal på plass før man kan motta en ny ansatt. Vær sikker på å involvere alle de nødvendige personene (leder, HR, IT etc…) og pass på at alt er på plass. Tenk deg forskjellen det utgjør for en ny medarbeider å komme til en arbeidsplass hvor alt ligger klart, pent og pyntelig. Alt skal utstråle «Endelig er du her!».
Gi dem noen gode holdepunkter
Uansett hvor erfaren din nyansatte er vil det alltid være annerledes på en ny arbeidsplass. Introduser dem til viktige mennesker i organisasjonen, forklar hvordan ting fungerer i kontorlandskapet, selskaper som har «fadder» eller «buddy» fasiliteter lykkes oftere med onboarding enn de selskapene som ikke benytter seg av dette.
En onboardings-mentor gjør også at den nyansatte raskere blir kjent med kultur og verdier i deres selskap.
Ha en plan!
Vær sikker på at du har en god plan klar og at den er booket inn i kalenderen til den nye ansatte for de første 2-3 ukene. Forsikre deg om at du forstår de forskjellige rollene og avdelingene i selskapet og at de er booket inn på off- og online kurs. Ved å koble dem med nøkkelroller kan du sørge for at den nyansatte oppnår suksess og mesting i fremtiden, og la dem «skygge» en kollega for å lære raskt. Det er viktig at den nyansatte forstår sin rolle og hvilke forventninger som stilles til leveranser i løpet av de første dagene.
Vi anbefaler sterkt å gjennomføre en «onboarding uke» om mulig. Ved å samle en gruppe med de nyansatte og gi de mulighet til å fordype seg i organisasjonen, kulturen, selskapets mål og visjoner og hverandre, vil du ha en unik mulighet til skape en følelse av dyp tilhørighet på et tidlig tidspunkt.
Følg opp og gi tilbakemeldinger for å skape langvarige forhold
Dialog og kontinuerlig tilbakemelding er essensielt for å skape et tillit. Vi er alle travle, så ikke la tilfeldighetene bestemme når det er rom for oppfølging og tilbakemelding. Sett av tid på forhånd til ukentlige, og etter hvert månedlige check-ins hvor du kan følge opp, besvare spørsmål og kontrollere leveranser. Da får du raskt jevnet ut potensielle fartsdumper og misforståelser. Du ønsker at den fantastiske kandidaten du ansatte er en bra match – og for å forsikre deg om dette må du sørge for at det ikke bare er en kortvarig forelskelse, men et langvarig forhold. OG dersom det ikke var en perfekt match likevel er det i begges interesse å få dette opp til overflaten så raskt som mulig og finne ut av hva som er beste vei videre.
Onboarding kommer i mange former og fasonger – noen varer en måned, noen ett helt år. Uansett vil du med disse 5 enkle stegene være godt på vei for å sikre at du lykkes med onboardingen av nye ansatte. Og husk at du ikke bare sikrer investeringen som den enkelte ansettelsen er. Fornøyde nyansatte er en av de beste faktorene for å styrke merkevarebygging mot andre kandidater. Gjør ikke feil her, for de kommer garantert til å fortelle sine venner og bekjente (alle 1 500 på Facebook og LinkedIn).