Vi blogger om Teknologi Rekruttering IT AI Innovasjon

Employer Value Propositions

Del dette blogginnlegget

Endelig-Mandag lykkes med å rekruttere IT-kandidater til våre kunder.Vi i Endelig-Mandag lykkes fordi vi både kan IT-rekruttering, bruker ny teknologi i alle rekrutteringsprosesser (AI), og vi skal være våre kunders beste ambassadør til alle kandidater vi prater med. Derfor velger vi i Endelig-Mandag nøye ut hvilke kunder vi ønsker å jobbe sammen med. Det aller første vi starter med er å inviter våre kunder til å delta på er et Employer Branding møte hvor vi har fokus på  blant annet kundens: verdi, visjon og hensikt. I dette møte vil vi også blant annet ha fokus på Employee Value Proposition. Vi vil gjerne fortelle deg mer om i denne bloggen hva EVP er.

Hva er Employee Value Proposition?EVP (employee value proposition), er i utgangspunktet den ansattes opplevelse av å jobbe for virksomheten din – det vil si den totale verdien du som arbeidsgiver gir dine arbeidstakere. Derfor handler EVP om å definere essensen til selskapet ditt. Hva er unikt, hva står du for og hvordan kommuniserer du dette på riktig måte?EVP er både internt og eksternt fokusert. Internt betyr det å motivere, skape engasjement og innsatsvilje slik at man beholder gode ansatte. Eksternt er det orientert mot å skape en posisjon i markedet, slik at man evner å tiltrekke seg nøkkelkompetanse.

Et verktøy for å opprettholde og bygge en konkurransedyktig arbeidsstokk?

EVP omtales som et av de beste verktøyene bedrifter kan ta i bruk for å skape engasjement, og for å beholde og tiltrekke seg talenter. Mange selskaper har fått øynene opp for dette verktøyet. Men dessverre viser det seg ofte at det enda er få bedrifter som er klar over hvilke effekter og fordeler en EVP kan gi.

Alle vil ha kandidater som er fremoverlente og brenner for noe

Et lite søk på finn.no og man ser hundrevis med annonser fra selskaper som søker etter personer som skal brenne for et eller annet, og aller helst i kombinasjon med å være fremoverlent. Ofte tar jeg meg i å tenke, her er det noe som ikke stemmer. Hvem har fått æren av å være kreativ, for så å oppdage at oppgaven ble i største laget? Et utrykk sier «man tager det man haver». Klipp og lim er effektivt. Det går sikkert bra, vi kjører på, tilpasser litt av teksten og det vil se helproft ut.Lettvinte løsninger gir ikke alltid det resultatet man forventer seg. Men selv om du får profesjonell hjelp og jobber i mange timer med stillingsannonsen din, vil ikke det hjelpe deg i det lange løp, så lenge du ikke startet riktig vei. Resultatet kan da bli en annonse fullspekket med flosklene uten substans og en fluffy tekst uten troverdighet.

Jobben starter innenfra og ut

Employer branding handler om å vedlikeholde og styrke inntrykket av at en virksomhet er et godt og attraktivt sted å jobbe. En av de viktigste faktorene som er med på å skape et sterkt employer brand, er bedriftens employee value proposition (EVP).Vi har hørt det før, kampen om talentene er hardere enn noen gang. Nettopp derfor bør du ikke sette EVP eller Employer branding på vent.Velger du å starte bakfra er du sjanseløs. Men bygger du ditt varemerke innenfra og ut, behøver du ikke å kopiere floskler, og omforme setninger som ikke gir sammenheng for verken deg, dine ansatte eller andre. Selv om konkurrenten leker seg med ord og boltrer seg med kreative annonser, er ikke dette enden du bør starte i.

Abonner på vårt nyhetsbrev

Utforsk mer

Vil du se hvordan vi endrer rekruttering?

Olav Brunborgs vei 4-6
1396 Billingstad

© Endelig-Mandag | Alle rettigheter forbeholdt | Personvern