Vi i Endelig-Mandag er eksperter på IT-rekruttering, vi jobber utelukkende med «passive kandidater» og dermed er det viktig for oss og våre kunder at man innen tech og IT stillinger fokuserer på hvordan vi og våre kunder kan attrahere den nye generasjonen.
Generation Z!
Den nye generasjonen på arbeidsmarkedet bryr seg ikke om høy lønn, trygghet og strukturer på samme måte som foreldrene. Fokuser heller på meningsfullhet hvis du skal ha en sjanse til å ha fremtidens talenter.
At det er et gap mellom generasjonene er ingen overdrivelse. Derfor synes mange det er vanskelig å fatte endringen som vil skje når generasjon Z kommer ut på arbeidsmarkedet. Men endringen er allerede her. Mange egenskaper som kjennetegner generasjon Z eksisterer allerede i kategorien mennesker som kalles millenials, eller generasjon Y.
Overgangen har allerede begynt
Kravene fra den nye generasjonen bekrefter på mange måter endringen som har skjedd blant ansatte de siste årene. De som er født på midten av 80-tallet og oppover verdsetter helt andre ting enn det foreldrene gjør. Vi som jobber i Endelig-Mandag har lenge visst at en god bedriftskultur og et godt Employer Value Proposition skaper fornøyde – og lønnsomme – ansatte. Disse delene er ikke lenger noe som er «kjekt å ha».
Viktigheten av meningsfullhet
Det viktigste kravet dine fremtidige ansatte vil stille er at din bedrift har et klart formål. Da handler det ikke om at du selger kule produkter og tjenester, men at det er en mening med hvorfor du eksisterer – en felles visjon om hva du tilfører samfunnet. Egentlig er det ikke så rart. Å føle mening i det vi gjør er faktisk et grunnleggende menneskelig behov. Det handler ikke om at bedriften din må jobbe med noe verdensforbedrende, men du må kunne forklare hvorfor du eksisterer.
Dette er hva dine fremtidige ansatte tenker
Globalt og eksternt
Den nye generasjonen anser seg selv som global. De ønsker å kunne jobbe med mennesker over hele verden og ha muligheten til å jobbe eksternt. Fleksibilitet er viktig. Det er imidlertid ikke så viktig å reise. Å jobbe internasjonalt kan like gjerne bety å møte kollegene dine via video-møter.
Alt digitalt
Nå snakker vi ikke lenger «digitalt først». Fremtidens ansatte har et digitalt DNA og vil ha liten eller ingen forståelse for om ikke alt er digitalisert. Dette gjelder også kommunikasjonsmidlene med andre ansatte og det vil være en forventning om at alle holder samme nivå.
Bestem selv
Autonomi er et ord som ofte brukes for å beskrive ansattes behov for økt selvbestemmelse. Den nye generasjonen forventer å ta større ansvar for egne arbeidsområder og er også villig til å involvere seg mer dersom de føler de har mulighet til å styre sitt eget arbeid.
Greta Thunberg-effekter
Taushetskultur er ikke noe som blir hyllet av fremtidens ansatte. Hvis noe går galt – forvent å høre det. I likhet med Greta Thunberg har de som vokste opp på 90- og 00-tallet mot til å tenke på store saker som de anser som viktige.
For å rekruttere millennials og generasjon Z, må dere og vi tenke annerledes for å nå målgruppen.
Hva betyr dette for deg som arbeidsgiver?
Forskning viser at den nye generasjonen har betydelig høyere forventninger til sin arbeidsgiver enn de ansatte noen gang har hatt historisk sett. For deg som arbeidsgiver handler det om å oppfylle disse kravene på en rimelig måte. Det handler ikke om å endre hele organisasjonen fra grunnen av, men å prøve å forstå hva det er de forventer av deg. Våre tips er å vurdere din Employer Value Proposition og din Employer Branding med dine fremtidige ansatte i tankene. Og sørg for å gi dem den retningen de trenger ved å være tydelig på hvilke forventninger og mål du har som arbeidsgiver.