For å lykkes med IT-rekruttering er det mange faktorer som spiller inn.
Det som er sikkert er at de beste IT-spesialister er meget attraktive i et meget kompetitiv marked.Employer branding er en essensiell strategi i et selskaps rekrutteringsprosess, når kampen om de beste IT-hodene blir stadig tøffere.Employer branding, eller arbeidsgiver-profilering, er en fellesbetegnelse på de aktivitetene et selskap gjennomfører for å kommunisere hva det er som gjør nettopp dette selskapet til en attraktiv arbeidsplass. Selskaper som arbeider langsiktig og strategisk med sin merkevare klarer å tiltrekke de beste IT-kandidater som er på leting etter jobb – men også de som tenker på å bytte jobb en gang i fremtiden.
– Kandidater ønsker å være med å bygge fremtiden og utgjøre en forskjell
Det er liten tvil om at kandidater ønsker å være med på en reise som ikke bare gir utfordrende arbeidsoppgaver, det er målbart at millenniums-generasjonen ønsker å bygge fremtiden og utgjøre en forskjell. Dette kommer også frem i Universumlisten at valg av hvilket selskap de ønsker å jobbe hos i fremtiden er bygget på flere parameter enn lønn og pensjonsvilkår (faktisk kommer det overraskende lavt nede på listen). Vi i Endelig-Mandag sier at vi skal være med å gjøre gode selskaper bedre, å en god Employer Branding er kjernen i vårt arbeid med våre kunder.Lønnsomhet ovenfor våre kunder skjer når vi rekrutterer riktige mennesker til jobben. Derfor er det viktig hvordan selskapet fremstår overfor potensielle arbeidstakere, og at de som ønsker å jobbe hos våre kunder vet hva selskapet står for og hvilken identitet det har. I tillegg er det jo gøy å jobbe i selskaper som har god lønnsomhet og mulighet til å satse på fremtidig teknologi.Hvilke tilbakemeldinger har Endelig-Mandag fått fra kandidater som ønsker å se seg om etter ny jobb ?
De fleste tilbakemeldingene vi får går på at de ønsker å jobbe med spennende produkter og at de har lyst til å være med å bygge fremtiden og gjøre en forskjell. I tillegg opplever vi at mange synes det er attraktivt å jobbe i et solid og profesjonelt selskap hvor mulighetene er mange og selskapet har fokus på utvikling og læring.For å kunne bygge opp et solid employer brand så mener vi det er viktig at dere som selskap tenker: Hvem er vi? Hva står vi for? Hva ønsker vi å tilby av spennende produkter og tjenester fremover? Det er viktig at employer branding strategier ikke er bygget over en dag, og fokus på kultur skapes sammen med alle ansatte i bedriften.Kulturen starter med egne medarbeidere og hva de forteller om selskapet til andre. Derfor er det viktig å jobbe med egne medarbeidere slik at disse fungerer som gode ambassadører. I tillegg vil det være lurt å ha en person som brenner for employer branding – og som er dedikert til dette arbeidet.
– Deres employer branding-kommunikasjon bør fokuserer vi på hvorfor det å jobbe hos dere er et godt valg for hver enkelt.
Omdømmebyggingen hjelper selskaper med å ansette de rette kandidatene samt holde på kompetansen som allerede finnes i bedriften.Employer branding bør være viktig for alle selskaper, fordi det bidrar til at dere får de rette kandidatene til jobbene dere kan tilby, samtidig som et sterkt employer brand gjør at dere er på radaren hos de som er under utdanning og de som kan tenke seg å bytte arbeidsgiver en gang i fremtiden. Et sterkt employer brand bidrar dessuten til at dere kan beholde mennesker og kompetanse i bedriften deres.Employer branding er et langsiktig arbeid med en klar strategisk forankring hvor de har tatt utgangspunkt i bedriftens profil og fokus på hver en enkelt medarbeider. Hver en ansatt må forstå at det å jobbe hos dere handler om langt mer enn muligheten til å heve lønnen sin.Å ha muligheter for faglig og personlig utvikling og læring, samtidig som dere ønsker å tilby muligheter for å bidra til samfunnet på en måte som ikke alle andre kan tilby.Kultur i et selskap handler alltid om oss og helhets tanker om hvordan vi blir bedre sammen. Employer branding-kommunikasjon kan ha en forankring i å kunne tilby faglige utfordringer med en klar og tydelig profil i forhold til bærekraft som et eksempel. Samt at dere er for eksempel langsiktige og har en strategisk satsning når det gjelder innovasjon og hvordan dere fokuserer på trivsel og verdier som skaper «team-følelse». Vi slår alltid jeg, også i valg av fokus på kultur i et selskap.Omdømmebygging er et strategisk og langsiktig arbeid som må baseres på innsikten bedriften har om målgruppen – ikke magefølelsen.Innsikt gjør det lettere å foreta bevisste valg slik at man treffer riktig med budskap. Start innenfra og jobb dere utover. Husk at målgruppen først og fremst er interessert i hvorfor de skal jobbe for dere og hvorfor det gir mening.