Vi blogger om Teknologi Rekruttering IT AI Innovasjon

Hvordan lykkes med hjemmekontor

Endelig-Mandag Hjemmekontor
Endelig-Mandag jobber med noen av Norges råeste Tech og IT-selskaper. Felles for alle disse kundene er at de har høy attraktivitet. Viktigere enn noen gang er work-life balance for å fortsatt være en attraktiv arbeidsgiver. Vi forstår hvorfor folk ønsker å fortsette å glede seg over fleksibiliteten ved å jobbe remote – selv noen få dager i uken. Hjemmekontor er fortsatt populært fordi det gir fordeler for både ansatte og arbeidsgivere.

Del dette blogginnlegget

  • Mindre reisetid
  • Høyere produktivitet (90 % sier de er mer produktive)
  • Bedre mental helse( hele 74%)
  • Økt glede med jobben, faktisk ville 61 prosent godta et lønnskutt for å fortsette.

Fordeler for bedriften

  • Lavere kostnad da de ansatte rullerer på kontorplass
  • Økt arbeidsytelse, 4% flere timer i hver uke i gjennomsnitt.
  • Lavere fravær, 52% har mindre sannsynlighet for å ta ekstra fri.
  •  Potensiell besparelse i ansattes lønn. Folk verdsetter å jobbe hjemmefra så mye som en lønnsøkning på 5-7%

Noen ulemper med hjemmekontoret:

Til tross for fleksibiliteten og friheten ved å jobbe fra hvor som helst, har det også sine ulemper å jobbe remote/hjemme. For eksempel viser forskning at mange eksterne ansatte sliter med sosial isolasjon og løsrivelse. Nærmere bestemt:

  • 52 % føler seg mindre knyttet til medarbeidere.
  • 24 % føler seg ensomme.
  • 85 % ønsker å føle seg nærmere kolleger.
  • Bare 32 % føler seg engasjert i arbeidet sitt.
  • 21 % sliter med å holde seg motivert.
  • For å sikre at strategier for fjernarbeid lykkes på lang sikt, må ledere hjelpe folk til å føle seg mer tilkoblet. Men det er ikke alltid lett å få til på avstand.

Hjelp dine hjemmekontor-kollegaer å føle seg som en del av teamet.

Det er naturlig for eksterne ansatte å føle seg frakoblet og ensomme noen ganger. Tross alt spiller arbeidsforhold en viktig rolle for å holde ansatte glade, sunne og produktive. Så hvordan kan ledere bygge bro over dette gapet? Start med sterkere støtte og kommunikasjon. For eksempel:
 
1. Avklare forventninger til eksternt arbeid

McKinsey sier at eksterne ansatte som mottar detaljert informasjon er 5 ganger mer produktive og 3 ganger mindre sannsynlighet for å oppleve utbrenthet. Det er en god grunn til å artikulere din visjon, policy og praksis slik at folk forstår hvordan de passer inn i din generelle arbeidsstruktur og strategi. Sørg for å fange denne informasjonen i dokumenter, videoer og annet referansemateriale som oppdateres jevnlig og er tilgjengelig for alle.

2. Tenk utenfor den virtuelle møteboksen

Mange arbeidsgivere har lært på den harde måten at nettmøter ikke er den eneste løsningen for fjernarbeid. Faktisk sier 56 % av de ansatte at disse øktene er for hyppige eller for lange, og 42 % sier at de føler Zoom-tretthet. Unngå overbelastning ved å fremme bruken av asynkron chat og samarbeidsverktøy som Slack. La også folk velge når og hvordan de vil gjennomføre teammøter eller 1-til-1-samtaler.

3. Gi rom for å kommunisere ansikt til ansikt.

Det er ingen erstatning for personlige møter. De er den raskeste og mest effektive måten å bygge tillit og styrke relasjoner på. Selv om du kan bringe folk sammen bare for en og annen planlegging, trening eller teambuilding-arrangement, vil du finne at det er verdt investeringen.

4. Støtt sosial interaksjon


Forbindelser vil ikke blomstre med kun arbeid og uten lek. Oppmuntre hele personalet til å utvikle relasjoner ved å organisere nettlunsjer, kaffepauser og morsomme nettbaserte arrangementer. Tilby digitale fellesskapsverktøy og ressurser slik at alle kan utveksle informasjon og ideer tilfeldig.

5. Vær raus med anerkjennelser


Når organisasjoner feirer sammen, er det 20 ganger større sannsynlighet for at ansatte føler seg tilkoblet og ønsker å bli. Det er en imponerende grunn til å anerkjenne personlige og profesjonelle milepæler. Sett opp en kanal på Slack eller Microsoft Teams for ledere og jevnaldrende for å hedre individuelle prestasjoner og teamprestasjoner, samt bursdager og andre livsøyeblikk. Også, hvis du er en leder, gå foran med et godt eksempel. Ta deg tid til å anerkjenne enkeltpersoner, personlig.

Å hjelpe ansatte til å føle seg inkludert og påkoblet trenger ikke å være komplisert. Selv små ting kan utgjøre en stor forskjell – enten folk er ansikt til ansikt på et kontor, eller jobber sammen på avstand.

 

Lykke til, og husk; hjemmekontor er her for å bli. Da lønner det seg å være eksperter i å håndtere det.

Abonner på vårt nyhetsbrev

Utforsk mer

Vil du se hvordan vi endrer rekruttering?

Olav Brunborgs vei 4-6
1396 Billingstad

© Endelig-Mandag | Alle rettigheter forbeholdt | Personvern